Σάββατο, 15 Σεπτεμβρίου 2012

Μ. Καραγατσης. 52 χρόνια από το θάνατο του

 

"Συ είσαι, Βάσια; είπε. Καλησπέρα.
- Καλησπέρα, Μιχάλη.
- Έλα, κάθισε κοντά μου.
Πριν προφθάσει να καθίσει δίπλα του, ο Καραμάνος του άρπαξε το χέρι.
- Ξέρεις; του είπε με μωρουδίσια χαρά. Κοιμάμαι! Κοιμάμαι όσο θέλω!
- Αυτό είναι ευχάριστο. Πάει να πει πως πηγαίνεις πολύ καλύτερα. Ο τρελός γέλασε μ' αφέλεια:
- Μα είμαι πολύ καλά! Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που νιώθω τον εαυτό μου τόσο καλά!
Πήρε ύφος μακάριας άνοιας:
- Κοιμάμαι. Τι άλλο θέλω; Κοιμάμαι! Να ήξερες πόσο κοιμάμαι!
Ο Βάσιας τον κοιτούσε με κρυφή ταραχή. Κάθε φορά που ερχόταν τον έβρισκε και πιο αποκτηνωμένο, πιο βυθισμένο στο μεγάλο σκοτάδι. Κι ελπίδα καμιά. Το δυνατό αυτό μυαλό, η μεγάλη ψυχή έσβησαν για πάντα. Δεν απόμεινε παρά αυτός ο ανόητος, σάρκινος όγκος. Ο Μιχάλης Καραμάνος. Ένα όνομα που δεν έμελλε να πεθάνει ποτέ.
- Ξέρεις, του είπε, όλος ο κόσμος μιλάει για σένα· για το έργο σου, για τα βιβλία σου. Όλοι περιμένουν με αγωνία να ξαναρχίσεις να γράφεις...
Τα μωρουδίσια μάτια του τρελού άνοιξαν ξαφνιασμένα:
- Να ξαναγράψω; Τι ανοησία! Γιατί; Είμαι τόσο καλά! Τόσο ήσυχος! Κοιμάμαι τόσο ωραία!
Κάτι σαν ανάμνηση λογικού φώτισε για μια στιγμή τα μάτια του.
- Τα βιβλία μου... Είναι όμορφα βιβλία... Μα μου στοίχισαν πολύν ύπνο. Δεν ξέρεις εσύ τι πάει να πει ύπνος!
Αναστέναξε με αγαλλίαση:
- Πάνε πια αυτά! Ούτε τα θυμάμαι. Τώρα κοιμάμαι, κοιμάμαι, κοιμάμαι!"

(από "Γιουγκερμαν")


 

 Μ. Καραγάτσης (23 Ιουνίου 1908- 14 Σεπτεμβρίου 1960)

Ο αγαπημένος μου Έλληνας συγγραφέας.

24 σχόλια:

  1. Να είσαι καλά που μνημόνευσες αυτόν το ΜΕΓΑ συγγραφέα....
    Τον διάβασα στα εφηβικά μου χρόνια..μαζί με Βενέζη Τερζάκη, Καζαντζάκη, Μυριβήλη...
    Από αυτούς έμαθα να αγαπώ το διάβασμα.

    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιαγιάκα μου καλησπέρα,

      Προσωπικά τον γνώρισα λίγο πιο αργά, όταν ήμουν 20 και αφου είχα διαβάσει όλους τους υπόλοιπους μεγαλους Έλληνες συγγραφείς, αλλά δεν αγάπησα κανέναν όσο τον Καραγάτση και πολύ δυσκολα θα αγαπήσω άλλον το ίδιο. (αν και έχω πολλές αδυναμίες)

      Χαίρομαι πάρα πολύ που σου άρεσε αυτη η ανάρτηση, όπως χαίρομαι κάθε φορά που σε βλέπω στα μέρη μου.

      Σε φιλώ διαδικτυακά.

      Διαγραφή
  2. Μήπως το 10, δεν είναι ενα αριστούργημα της λογοτεχνίας μας.
    Και εμένα είναι ο αγαπημένος μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία καλησπέρα!!

      Ναι το 10 είναι αριστουργημα παρόλο που εμεινε ημιτελές. Μάλιστα ο συγγραφέας είχε σκοπό να γράψει πολλές ακόμα σελιδες μετά το "ας γελάσω" που ήταν και οι τελευταίες του γραπτές λέξεις.

      Δε θα ξεχάσω βέβαια ποτέ αυτό που γράφει προς το τέλος του 10...ότι δηλαδή δεν υπάρχουν κακοί και καλοί άνθρωποι και ότι όλα τα δεινά της ανθρωπότητας οφείλονται σε μια τεράστια παρεξήγηση. Η καχυποψία είναι που ωθεί τον άνθρωπο σε κακές πράξεις για να προλάβει τις οποιεσδήποτε κακές προθέσεις των συνανθρώπων του.

      Τελικά είναι ο αγαπημένος συγγραφέας πολλών από εμάς.

      Καλό απόγευμα καλή μου φίλη!

      Διαγραφή
  3. Εμένα με είχε εντυπωσιάσει ιδιαιτέρως το βιβλίο του "Το Χαμένο Νησί".
    Αυτή η ιδέα του αποκολλημένου νησιού που ταξιδεύει με είχε συνεπάρει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Hello Αθηνά,

      Βεβαίως εντυπωσιακό το "Χαμένο νησι", όπως και όλα τα βιβλια του και καποια λιγότερο γνωστά. Στις γυναίκες αρέσει περισσότερο η "Μεγάλη Χίμαιρα", μάλλον επειδή διεισδυει τόσο πολυ μέσα στον ψυχισμό της γυναίκας.

      Προσωπικα ξεχωρίζω τον "Κιτρινο Φάκελο" και το "10", αλλά και πάλι αγαπώ ό, τι έχω διαβασει από αυτόν...

      Σε φιλώ καλη μου!

      Διαγραφή
  4. Για 'μενα είναι ο πιο σπουδαίος νεοέλληνας λογοτέχνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Καραγάτσης έχει ιδιαίτερη θέση στα ελληνικά γράμματα.

    Πάντως, η δική μου απόλυτη συμπάθεια είναι ο Αντώνης Πρεβελάκης.

    Χαιρετώ με ένα όμορφο διήγημα:

    Μιχάλης Καραγάτσης - Ἡ κυρία Νίτσα

    H σύμπτωση είναι ότι γεννήθηκα στις 14 Σεπτεμβρίου, δηλαδή την ημ-νία που πέθανε ο Καραγάτσης.

    Καλό βράδυ !

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλε μου καλησπέρα!!

      Ομολογώ πως τον Πρεβελάκη δεν τον έχω μελετήσει,οποτε δεν έχω κι άποψη.

      Η κυρία Νιτσα, είναι και το διηγημα με το οποίο αναδείχθηκε ο Καραγάτσης σε διαγωνισμό διηγήματος. Ευχαριστούμε πολύ για την παραπομπή σε αυτό το διηγημα!

      Χρόνια σου πολλά και ο, τι επιθυμείς φίλε μου!!

      Διαγραφή
    2. Εκπληκτικό! Δεν γνώριζα ότι μ'αυτό αναδείχθηκε...

      Διαγραφή
  6. Έχω διαβάσει το Συνταγματάρχη Λιάπκιν και έγραψα τις εντυπώσεις μου στο blog http://larissa-town.blogspot.gr/2011/12/1933.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλε μου σε ευχαριστώ. Ο Συνταγματάρχης Λιαπκιν είναι το μοναδικό βιβλιο του Καραγάτση που δεν έχω διαβάσει. Θα το κανω άμεσα.

      Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  7. Ειχα καιρο να ερθω απο εδω λογω καλοκαιριου.Καλο φθινοπωρο να εχεις με υγεια και καλη εβδομαδα απο αυριο!!!
    Φοβερος,σπουδαιος οτι και να γραψουμε θα ειναι λιγο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς τον! Κι εγώ τώρα επέστρεψα φιλε μου! Καλό φθινόπωρο και χαίρομαι πολύ που σου άρεσε η ανάρτηση μου!

      Διαγραφή
  8. Καλά να περνάς και να δημιουργείς
    καλό φθινόπωρο καιρός να μαζευτούμε
    πολλά φιλιά πατριώτισσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eλένη καλό φθινόπωρο και χαίρομαι οου σε βλέπω μετά από τοσο καιρό στα μέρη μου γλυκιά μου!
      Ελπίζω να τα λέμε πιο συχνά τώρα!
      Σε φιλώ!

      Διαγραφή
  9. Μαυρομιχάλαινα, και σε μένα είναι αγαπημένος! Εξ'ίσου αγάπησα και το μοναδικό βιβλίο της κόρης του Μαρίνας "οι δικοί μου άνθρωποι"
    και το αυλιδάκι της! :)
    ----
    To αντίο μου και ένα δωράκι θα βρεις στην προτελευταία μου ανάρτηση.
    ----
    Εύχομαι καλή συνέχεια και υπόσχομαι ότι όποτε μου επιτρέπει ο χρόνος, θα σε επισκέπτομαι συχνά!:)
    Kαλό Φθινόπωρο και πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάρυ μου καλημέρα!!

      Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο της κόρης του, ίσως είναι ευκαιρία...

      Θα μου λειψεις πολυ πάντως!
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  10. Φθινόπωρο και Καραγάτσης... Το διάβασμα λείπει από τη ζωή των περισσότερων ελέῳ facebook και διαδικτύου! Πάει καιρός από τότε που διάβαζα λογοτεχνία, και δεν είχα αφήσει αδιάβαστο τον Καραγάτση. Καλό φθινόπωρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα φίλε μου,

      Πραγματικά από τότε που έμπλεξα με το ιντερνετ έχω περιορίσει κι εγώ το διάβασμα!!Κι αυτό οπωσδήποτε μόνο καλό δεν είναι.

      Διαγραφή
  11. σπουδαίος και πολυαγαπημένος!
    να είσαι καλά περήφανή μου!
    καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Λύχνε μου καλή χρονια να έχουμε (σχολική χαχαχ)

      Διαγραφή
  12. μοίρα και παράξενες ισορροπίες.
    ποιος ξέρει τί μας επιφυλάσσει το μέλλον;
    ας γράφαμε ένα βιβλίο κι ας κοιμόμασταν μετά.
    ή μήπως όχι;;;
    φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή