Παρασκευή, 8 Μαρτίου 2013

ΓΥΝΑΙΚΑ

          Γυναίκα

Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία
Παίξε στον άνεμο τη γλώσσα σου και πέρνα
Αλλού σε λέγανε Γιουδήθ, εδώ Μαρία
Το φίδι σκίζεται στο βράχο με τη σμέρνα

Από παιδί βιαζόμουνα, μα τώρα πάω καλιά μου
Μια τσιμινιέρα με όρισε στον κόσμο και σφυρίζει
Το χέρι σου, που χάιδεψε τα λιγοστά μαλλιά μου
για μια στιγμή αν με λύγισε, σήμερα δεν με ορίζει

Βαμμένη. Να σε φέγγει κόκκινο φανάρι
Γιομάτη φύκια και ροδάνθη, αμφίβια Μοίρα
Καβάλαγες ασέλωτο με δίχως χαλινάρι
πρώτη φορά, σε μια σπηλιά, στην Αλταμίρα

Σαλτάρει ο γλάρος το δελφίνι να στραβώσει
Τι με κοιτάς; Θα σου θυμίσω εγώ που μ' είδες
Στην άμμο πάνω σ' είχα ανάστροφα ζαβώσει
τη νύχτα που θεμέλιωναν τις Πυραμίδες

Βαμμένη. Να σε φέγγει φως αρρωστημένο
διψάς χρυσάφι. Πάρε, ψάξε, μέτρα
Εδώ κοντά σου, χρόνια ασάλευτος να μένω
ως να μου γίνεις Μοίρα, Θάνατος και Πέτρα

Νίκος Καββαδίας

(από Μουσείο Fados, Λισαβονα)
 
 

28 σχόλια:

  1. Κι εγώ μ' αυτό το ποίημα ήθελα να μιλήσω για τη γυναίκα. Και με ένα ακόμα
    http://www.youtube.com/watch?v=IvfPn43goI8
    Καλημέρα Περήφανη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και πολύς κόσμος Τζωρτζίνα μου, γιατί αρμόζει πλήρως στη γυναικεία φύση και έχει γραφτει από έναν σπουδαιο άντρα.

      Σε φιλώ γλυκα!

      Διαγραφή
  2. Μαγικός αληθινός Καββαδίας!
    Μια καλημέρα..
    Ωραία ανάρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Παρελή. Χάρηκα που σας είδα από τα μέρη μου :-)

      Διαγραφή
  3. Όταν κάποτε η πλειοψηφία των Γυναικών βγει από την εξαθλίωση που βιώνει, όταν σταματήσουν να παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματά τους, όταν σταματήσουν να είναι έρμαια του Απολυταρχισμού Θρησκευτικού ή Πολιτικού στις χώρες τους, τότε θα έχει σημασία μια τέτοια γιορτή που θα γιορτάζει την ισορροπία αρσενικού θηλυκού.
    Για εμένα ο σεβασμός και η αγάπη που δέχομαι είναι η καθημερινή μου γιορτή Περήφανή μου.
    Σε φιλώ και σου εύχομαι Καλό Σαββατοκύριακο !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και μένα. Η σημερινή μέρα όμως ειναι μια ιστορική επετειος και όχι μια αυθαίρετη γιορτη.

      Οι εργάτριες στο τομέα της υφαντουργίας και του ιματισμού κινητοποιήθηκαν στις 8 Μάρτη του 1857 στη Νέα Υόρκη για τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας και τους χαμηλούς μισθούς τους.

      Ξεχύθηκαν στους δρόμους ντυμένες στα λευκά και κρατώντας πανό και διεκδικώντας ένα καλύτερο αύριο. Η αστυνομία όμως τους επιτέθηκε και διέλυσε βίαια το πλήθος. Το εργατικό κίνημα όμως είχε ήδη γεννηθεί
      Δυο χρόνια αργότερα, οι γυναίκες που συμμετείχαν στις κινητοποιήσεις οργάνωσαν το πρώτο εργατικό σωματείο γυναικών και συνέχισαν τον αγώνα για τη χειραφέτηση τους.

      Το 1908 παρέλασαν 15.000 γυναίκες στους δρόμους της Νέας Υόρκης ζητώντας λιγότερες ώρες εργασίας, καλύτερους μισθούς και δικαίωμα ψήφου. Τότε ήταν που υιοθέτησαν και το σύνθημα «Ψωμί και τριαντάφυλλα», με το ψωμί να συμβολίζει την οικονομική ασφάλεια και τα τριαντάφυλλα την καλύτερη ποιότητα ζωής.

      Ο εορτασμός της ημέρας αυτής καθιερώθηκε το 1910 με πρόταση της Γερμανίδας σοσιαλίστριας Clara Zetkin κατά τη διάρκεια της Δεύτερης Διεθνούς ενώ εορτάσθηκε για πρώτη φορά το 1911.

      Μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση, η φεμινίστρια Αλεξάνδρα Κολοντάι έπεισε τον Λένιν να καθιερώσει την 8η Μαρτίου ως επίσημη Αργία και να επισημοποιήσει τη γιορτή στη Σοβιετική Ένωση. Ωστόσο, μέχρι το 1965 παρέμεινε απλά μια γιορτή των εργατών.

      Τη δεκαετία του 1960 ο φεμινισμός ενισχύθηκε και έτσι η απαίτηση των γυναικών να δημιουργηθεί η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας όλο και μεγάλωνε.

      Οπως βλέπεις λοιπον, ειναι μια σημαντική μέρα και τίποτα δεν μας εμποδίσει να τιμησουμε κι εκείνες τις γυναίκες και όλες, σημερα αλλά και κάθε μερα.

      Σε φιλώ γλυκα.

      Διαγραφή
  4. Καλημέρα και από μένα,
    θα είμαι ειλικρινής διαβάζοντας το ποίημα του Καββαδία, στην αρχή μου ήταν ακατανόητο μέχρι που ζήτησα την βοήθεια της γυναίκας μου
    Ο τρόπος που μου το διάβασε το έκανε πολύ πιο ξεκάθαρο... έτσι απλά!!!
    Τελικά είναι μαγικά πλάσματα οι γυναίκες...

    Δ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαλημέρα φίλε Δ,

      Πολύ ομορφη και ρομαντική η σκηνή που περιγράφεις, μαγική σχεδόν. Ίσως αποτελεί και την πιο ευγλωττη απάντηση στους μισογύνηδες.

      Ευχαριστώ θερμά για την παρουσία σου στο μπλογκ μου!

      Διαγραφή
  5. Εγώ αυτό που θέλω να πετύχουμε ως γυναίκες είναι οι ίσες αμοιβές με τους άνδρες συναδέλφους, όταν φυσικά έχουμε τα ίδια προσόντα!
    Για τα υπόλοιπα βλέποντας και κάνοντας...
    Να έχεις μια καλή μέρα και ένα ήρεμο Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αθηνά μου, όχι μονο ισες αμοιβές, αλλά και ίση μεταχείριση. Πίστεψέ με το έχω βιώσει και γνωρίζω περί τίνος πρόκειται.

      Σε φιλώ γλυκά καλή μου!

      Διαγραφή
  6. Αγαπημένος και γλυκός
    μέχρι μέθης ο Καββαδίας

    όμορφη ανάρτηση
    πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι ,Ελένη μου, μεθάει ο Καββαδίας, και μας ταξιδέυει ταξιδευοντας.

      Φιλάκια καλή μου!!

      Διαγραφή
  7. Μοναδικός ο ποιητικός λόγος του Καββαδία.
    Η γιορτή της γυναίκας δεν είναι παρά μια μέρα όπως οι άλλες! Η καταπίεση των ανθρώπινων δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων (και όχι μόνο επιλεκτικά των γυναικών) δεν σταματάει με εορταστικές ημέρες. Αυτές είναι για να δίνουν άλλοθι σ' όσους πουν κάτι και αισθανθούν ότι «έκαναν και για φέτος το... χρέος τους»! Φευ...

    Καλή Κυριακή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οπως είπα και πιο πάνω φίλε μου, είναι (ή μάλλον ηταν) μια ιστορική επέτειος η μερα αυτη. Οπότε μπορουμε να τιμησουμε οσες αγωνιστηκαν για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας.

      Καλο βραδυ!

      Διαγραφή
  8. θεωρώ κι εγώ πολύ εύστοχη την επιλογή του ποιήματος φίλη μου... δέος και ρίγος εμπρός στη Γυναίκα... σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. τι υπεροχο, δε το ειχα ακουσει μελοποιημενο ,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εάν σου άρεσε τόσο άσωτε, να ακουσεις ολον τον δισκο το Σταυρό του Νοτου, τον έχω σε βινύλλιο και είναι από τους αγαπημένους μου.

      Καλο βραδυ.

      Διαγραφή
  10. Αγαπητή Μανιάτισσα, στην αρχή έτρεξα να μάθω τι σημαίνει ζαβώνω, γιατί πολύ ανησύχησα όταν διάβασα ότι την είχε ανάστροφα ζαβώσει και δη στην άμμο.
    Όταν ενημερώθηκα, το ξαναδιάβασα το ποίημα και εδώ…..τέρμα η πλάκα,ο αγαπημένος σε όλους μας Καβάφης ύμνησε με τον δικό του ιδιαίτερο λόγο την γυναίκα.
    Όταν έγραφε ο Καβάφης για την γυναίκα,πραγματικά……"έγραφε"!
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εντάξει Τζωρτζίνα μου, δεν έχει σημασία το ονομα του ποιητή, αλλά οτι η φιλη διαβασε το ποιημα και το ένιωσε...

      Ναι...ο Καββαδίας χρησιμοποιούσε ναυτικό λεξιλόγιο, λίγο διαφορετικό από αυτό που ε΄χουμε συνηθισει. Διαβασε τον λιγο και θα εξοικειωθείς με τον τροπο του...Σε φιλώ γλυκα.

      Διαγραφή
    2. Την πειράζω βρε τη Χριστίν! Αν είχε εγγραφεί στα σχόλια, θα επανόρθωνε με χάρη και τσαχπινιά! Καβάφης Καββαδίας ένα σύμφωνο και ένα φωνήεν διαφορά έχουν πια! Εύκολο να τους μπουρδουκλώσεις και να γκαβωθείς κατα το ζαβωθείς. Περίμενα να έρθει με κανένα καμπίσιο κι εγώ να απαντήσει. Του στυλ "Ζαβή αυτή γκαβή εγώ" αλλά αφού δεν ήρθε, μη με μείνει και η ρετσινιά! Ηρθα να εξηγηθώ πως το εννοούσα και τις προσδοκίες μου τελος πάντων, τώρα που πήρα ενημέρωση!
      Αντε καληνυχτούλα!

      Διαγραφή
    3. Αλίμονο Τζωρτζίνα μου, νομιζω πως όλοι/ολες καταλάβαμε το πνεύμα σου...ειμαστε καλοπροαίρετοι άνθρωποι εδώ, αν δεν καναμε και λιγη πλακιτσα, όλα θα ήταν βαρετά.
      Εδώ εισαι παντα ελέυθερη να γράφεις ό, τι θελεις κι εσύ κι ολοι οι φίλοι.

      Ματς μουτσ.

      Διαγραφή
  11. Πραγματικά όμορφο!! Καλό ξημέρωμα εύχομαι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ιστορική επέτειος τούτη η μέρα, περήφανή μου.
    χαίρομαι πολύ που τούτη την διάστασή της με τα σχόλιά σου ανάδειξες!

    σε φιλώ γλυκά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Από τα αγαπημένα μου.
    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή