Κυριακή, 16 Μαρτίου 2014

Oι μορφωμένοι/ αμόρφωτοι και οι αμόρφωτοι/μορφωμένοι


“Oλα είναι θέμα παιδείας” Αν ξανακουσω αυτη τη φράση θα πάρω μια φλογέρα μια μαγκούρα και μια κάπα, θα πιασω μια βουνοκορφή και θα γίνω γιδοβοσκός. Eκεί, μακριά από τον πολιτισμό, θα έχω άπλετο χρόνο να σκεφτώ ή μάλλον να νιώσω τι ειναι παιδεία για έναν απλο βοσκο, για έναν ξυλοκόπο, έναν κτηνοτρόφο, ή έναν γεωργό.
Δεν θα το κανω ομως, το ξέρω και το ξέρετε. Ως βολεμένο και άξιο τέκνο του νεοελληνικού πολιτισμου-αν υπάρχει τετοιος- θα μείνω μέσα και θα σκεφτώ έναν πιο ανώδυνο τρόπο.
Θα φτιάξω έναν φραπέ, θα ανοίξω ένα πισι και απλά θα γκουγκλαρω.

παιδεία η [peδía]: 1.πνευματική καλλιέργεια· μόρφωση, κουλτούρα: Aνθρωπιστική ~. Έλλειψη παιδείας. (λόγ. έκφρ.) θύραθεν* ~. άμοιροι* παιδείας. 2. εκπαίδευση: Yπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οι κρατικές δαπάνες για την ~. «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία», κεντρικό σύνθημα της φοιτητικής εξέγερσης του 1973

Τέλεια. Τα έχουμε όλα αυτά, ειδικά εμείς οι Ελληνες. Ο καθένας μας έχει δυο και τρία πτυχία, μεταπτυχιακά, μετα-μεταπτυχιακά και διδακτορικά. Είμαστε εθνος μορφωμένων.

Ή εθνος παρα-μορφωμένων, κάπως έτσι ξεκινάει η γκρίνια. Γιατι ο πτυχιούχος λέει, ο μορφωμένος, ο τύπος με το βαρύ βιογραφικό δεν ειναι απαραίτητα ο ευγενής ή ο καλλιεργημένος άνθρωπος που κάποτε είχαμε στο μυαλο μας. Κανείς επιστήμονας δεν έχει το κύρος που είχε στην κοινωνία παλιότερα. Ειναι άλλος ένας από το πληθος, πολλές φορές αδιάφορος, άλλες απογοητευτικός. Είναι ο Ακαδημαικός που ξεκατινιάζεται σαν την τελευταία κυράτσα για μια θεση στο Πανεπιστήμιο. Ο διανοούμενος που ανταγωνίζεται και βρίζεται με ομότεχνους του στα μίντια και στα σόσιαλ μίντια. Ο μονομανής, ο φανατικός, ο προληπτικός, ο ρατσιστής, ο αριβίστας, ο γλείφτης, ο άξεστος που διαθέτει πολλά και βαρβάτα διπλώματα.
Είναι ο μορφωμένος της γενιάς μας.
Τα χρόνια που ξόδεψε και ο ιδρώτας που έχυσε στα έδρανα, πέρασαν και δεν ακούμπησαν. Αφησαν εντελώς ανέπαφο τον πρωτόγονο ψυχισμό του.
Είναι ο μορφωμένος/αμόρφωτος.

Αν αλλάξουμε λίγο τη σειρά στις λέξεις, παίρνουμε τον αμόρφωτο/μορφωμένο. Δηλαδή τον αμόρφωτο άνθρωπο που το παίζει μορφωμένος.. Αυτος δεν χρειάζεται Πανεπιστήμια και τέτοια. Εχει φοιτήσει στο μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο, Της Ζωής. Κι ειναι αυτοδίδακτος σοφός που διάβασε μεγάλους συγγραφείς, φιλοσοφία, λογοτεχνία, ποίηση, διαβασε μόνος του, τα πάντα μονος του. Σε μια κουβεντα ξερει να σου πει λίγο απο Νίτσε, λίγο απο Δαρβίνο κι οταν έρθει σε κέφι να σου απαγγείλει και λίγη Ρίτα Σακελλαρίου. Τα ξέρει όλα και συμφερει, αγνοεί βέβαια πως οι απόψεις του ειναι συνονθύλευμα θεωρίων και οτι το Πανεπιστήμιο της Ζωής μπορεί να διδάσκει πολλά αλλά δεν διδάσκει την επιστημονική μέθοδο και την αμφιβολία. Είναι αυτός που όταν μιλάει σκεφτόμαστε “η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας”. Ειναι ο Νότης Σφακιανάκης όταν μιλάει σε συνεντευξεις και πετάει ασυναρτησίες περί 12θεου, εξωγήινων και Άλφα Κενταυρου.

Εντάξει ειναι και οι περήφανοι αμόρφωτοι, τηλεπαρουσιαστές μοντέλες, περσόνες, σκυλιά και γατιά της νύχτας και όλα τα συναφή. Έκαναν την μπαζα τους μέχρι το '10. τώρα καραδοκουν για ένα καλυτερο μέλλον. Και τελος αλλά όχι στο τελος όλοι οι άλλοι. Αυτοι που είναι στο ενδιάμεσο. Που προσπαθουν να κάνουν αθόρυβα και σωστά τη δουλεια τους.

Προσπαθούσαν μάλλον. Γιατι σημερα και αυτοι και ολοι οσοι αναφέραμε, ειναι ίδιοι, είναι ίσοι ειναι άνεργοι.
Ή υποψήφιοι άνεργοι.

Γιατί; Είπαμε  γιατι. Γιατί "ολα είναι θέμα παιδείας".

"Και πρώτα απ' όλα τι εννοούμε λέγοντας παιδεία; Την πληροφορία, την τεχνική, το δίπλωμα εξειδίκευσης που εξασφαλίζει γάμο, αυτοκίνητο κι ακίνητο, με πληρωμή την πλήρη υποταγή του εξασφαλισθέντος ή την πνευματική και ψυχική διάπλαση ενός ελεύθερου ανθρώπου, με τεχνική αναθεώρησης κι ονειρικής δομής, με αγωνία απελευθέρωσης και με διαθέσεις μιας ιπτάμενης φυγής προς τ' άστρα;" Μ. Χατζιδακις.


30 σχόλια:

  1. Καλημέρα!
    Θα σου πω μια ιστορία.
    Η πεθερά μου ήταν μια γυναίκα που δεν είχε πάει σχολείο και ήταν αγρότισσα.
    Βιβλία δεν διάβαζε, ούτε καν περιοδικά.
    Ζούσε στο χωριό σε ένα σπίτι ισόγειο και είχε κι ακόμα ένα σπίτι πάνω από το δικό της.
    Όταν πηγαίναμε για διακοπές στις άδειές μας, μας παραχωρούσε το επάνω σπίτι για να μένουμε.
    Μια φορά, την περίοδο συγκομιδής του βερίκοκου, προσεφέρθην να μαγειρέψω για την οικογένεια και για τους εργάτες που δούλευαν στα χτήματα. Μαγείρεψα λοιπόν και πήγα τις κατσαρόλες με το φαγητό στο κάτω σπίτι.
    Το απόγευμα, αφού τελείωσαν με το φαγητό και έπλυνε η πεθερά μου τις κατσαρόλες τις έφερε επάνω.
    Εκείνη την εποχή το κλειδί το αφήναμε πάνω στην εξώπορτα. Εμείς την δεδομένη στιγμή ήμασταν μέσα στο σπίτι. Εκείνη άφησε διακριτικά τις κατσαρόλες στο τραπέζι της βεράντας και κατέβηκε.
    Όχι μόνον δεν άνοιξε να μπει μέσα, αλλά ούτε καν χτύπησε την πόρτα για να μην μας ενοχλήσει.
    Αυτό για εμένα ήταν ένδειξη παιδείας.

    ΥΓ. Α, ωραία! Σχόλιο σε μέγεθος αναρτήσεως έκανα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαι βεβαια ειναι ένδειξη παιδείας Αθηνά, και μαλιστα ψυχικής καλλιέργειας που δεν ταυτίζεται σε καμια περιπτωση με τη μόρφωση.
      Αποδεικνυεις με την όμορφη ιστορία σου πως η Παιδεία δεν στριμώχνεται σε έναν στεγνό ορισμό αλλά ειναι κάτι ευρύτερο.

      Ευχαριστούμε για το υπέροχο σχολιο σου, δεν μας πειραζει βεβαια το μέγεθος,ισια ίσα.

      Τα φιλια μου Αθηνά!

      Διαγραφή
  2. Περηφανη μας
    μια ζωη με αυτη τη φραση...
    ο νους μου πηγαινε
    στις εφαρμοσμενες αρετες απο τους γονεις
    που μεταλαμπαδευονταν στα παιδια .

    Καλησπερολουλουδο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aμ ναι αγριομελάκι μου, η ανατροφή. Άλλωστε η ευγένεια δεν διδάσκεται σε κανένα βιβλίο ειναι βίωμα. Είναι η στάση των γονέων σου στον κόσμο που αυτομάτως και υποσυνείδητα γίνεται και η δική σου στάση.

      Πολύ σημαντική παραμετρος αυτή που έθεσες αγριομελάκι.
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  3. Παιδεία, έτσι που την εχω εγω κατα νου, δεν είναι ο καταναγκασμός των καλών τρόπων, ούτε η μόρφωση, προιόντα και τα δύο μιας τυχαίας συγκυρίας που δεν εξαρταται από την επιλογή που κάνει ενας ανθρωπος, αλλά από αυτά που του ετυχαν, μια φυσιολογική (με την εννοια της αποδεκτής εδώ) οικογένεια και μια ευκολη ζωή σε μια καλή συγκυρία κοινωνικοοικονομική για παραδειγμα.
    Είναι ο κόπος που καταβάλει κάποιος συνειδητά και ώριμα για να είναι και να παραμενει έντιμος, ειλικρινής και ευαισθητος ανθρωπος. Είναι όμως και κάτι ακόμα σοβαρότερο, η οξυδερκεια που του επιτρεπει να παρατηρεί τον κόσμο γύρω του και η γενναιότητα που τον βοηθά να τον αλλάζει προς το καλύτερο, κι αυτα τα δύο, δεν συνοδευουν απαραίτητα τις προηγούμενες αρετές που προσπαθεί κάποιος να κατακτήσει, και κάνουν τον ανθρωπο που τις διαθετει να ξεχωρίζει για την Παιδεια του.
    Ετσι αντιλαμβανομαι την παιδεία καποιου κι όχι προσμετρώντας την όποια μόρφωση, ή την καλότητα του χαρακτήρα, την οποια καταγωγή ή την κοινωνική θέση και τους τρόπους που του επιβάλλει συχνά αυτη η θεση και εχουμε συνηθίσει να διακρίνουμε τους εχοντες και μη έχοντες παιδεια και να εκνευρίζονται κάτι τυποι σαν εσένα! :)
    Φιλί Περήφανη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ ωραία ανάλυση Τζορτζίνα. Είναι συνθετο το θέμα της Παιδείας. Ας μην υποτιμούμε το ρόλο της μόρφωσης μεσα σε αυτήν την έννοια. Οπως εγραψα με τη μορφωση μαθαινουμε την επιστημονική μέθοδο, μαθαίνουμε την αμφισβήτηση στα δογματα και στην καθε λογής αυθεντία.

      Για αυτό και οι αμόρφωτοι που παριστανουν τους μορφωμενους ειναι εξισου γελοιο θέαμα με τους μορφωμένους που αξεστους μορφωμενους.

      καλο βραδυ φίλη μου!

      Διαγραφή
    2. Ναι γι' αυτό είναι έτσι που παρατηρείς Περήφανή μου!
      Δεν θέλει πολύ να γίνει κάποιος φαιδρός (αμόρφωτος που κάνει τον μορφωμένο) ή ακόμα χειρότερα επικίνδυνος (μορφωμένος χωρίς ήθος) γιατί αν κατέχει τη μεθοδολογία και όχι το ήθος γίνεται επικίνδυνος ο άνθρωπος. Γίνεται επικίνδυνος όποιος γνωρίζει το "σύστημα" όπως λέμε και το χρησιμοποιεί για να επωφεληθεί.
      Οι αρετές που αναφέρω δεν μπορούν να έχουν το ίδιο περιεχόμενο για έναν ηλίθιο άνθρωπο ας πούμε.
      Ο ηλίθιος δεν νοιάζεται να ερευνήσει την αλήθεια για τον εαυτό του και τον κόσμο, νοιάζεται να επιβεβαιωθεί πάση θυσία και επιμένει. Τον βολεύουν πολύ δε τα στερεότυπα γιατί όπως κάθε ηλίθιος στερεοτυπεί αντιληπτικά. Αφήνουμε εκτός λοιπόν τον ηλίθιο άνθρωπο γιατί συνήθως είναι και αγαθοβιόλης κι αν είναι καταστροφική η βλακεία του κι απάλλευτη, τίποτα δεν κερδίζει για τον εαυτό του από τη ζημιά που προκαλεί. Απαλλάσσεται λοιπόν λόγω βλακείας.
      Μας ενδιαφέρει μόνο ο ευφυής για να μιλήσουμε για Παιδεία γιατί αυτός δεν έχει το ελαφρυντικό της βλακείας. Όταν λοιπόν κάποιον ευφυή άνθρωπο δεν τον εμπνέουν οι αρετές που προαναφέρω, τότε αυτός γίνεται αδίστακτος και όχι φαιδρός, εδώ παίζει ρόλο το ψυχολογικό και συναισθηματικό φορτίο, αν κάποιος είναι συνειδητά σαδιστική ή μαζοχιστική προσωπικότητα ας πούμε, αν έχει καταλάβει τη φύση του και τέτοια.
      Ο τύπος του ανθρώπου που είναι συνειδητά σαδιστική προσωπικότητα ας πούμε, δεν διαθέτει Παιδεία (προϊόν πολιτισμού η παιδεία δεν συνάδει με την αγριότητα μιας τέτοιας Φύσης που δεν αποφασίζει συνειδητά να αντισταθεί στην αγριότητά της). Αυτό ισχύει και στις δύο περιπτώσεις, είτε είναι ευφυής κάποιος είτε ηλίθιος (Το δεύτερο είναι χειρότερο γιατί ο ηλίθιος δεν θα βρεθεί ποτέ στο δίλημμα φύση ή θέση αγαθό είναι η παιδεία ). Παρότι κερδισμένος συχνά στη ζωή ο αδίστακτος ευφυής, (αυτή την πολυτέλεια την απολαμβάνει και μερίδα ηλιθίων δυστυχώς) είναι απλά ένας απολίτιστος κανίβαλος.
      Το ξεκαθάρισα καλύτερα τώρα θαρρώ αυτό που έχω στο νου μου.
      Παίρνουμε σαν δεδομένο λοιπόν πως "όλοι καλοί είμαστε" αλλά να έχουμε και κατα νου πως κάποιοι ανάμεσά μας είναι βλάκες και κάποιοι άλλοι είναι αδίστακτοι λόγω της σαδιστικής τους φύσης και δεν ξέρουν να κρατούν συμβόλαια, και δεν τους ενδιαφέρει να διακρίνουν το ενάρετο ούτε και να το επιλέγουν. Εγώ έτσι το βλέπω κι ούτε η οικογένεια ούτε το σχολείο μπορούν να κάνουν κάτι γιατί άνθρωποι δρουν κι εκεί.
      Το θέμα λοιπόν είναι πόσο μπορεί ο άνθρωπος και σε τι βάθος να παρατηρήσει τον εαυτό του και τα φαινόμενα γύρω του και να αναλάβει την ευθύνη της Παιδείας του. Αυτό τον "παιδεύει" τελικά και λες πως κάποιος έχει παιδεία και κάποιος άλλος όχι.
      Ανθρώπους με τέτοια παιδεία ξέρω μόνο σε περασμένη ηλικία κάποιους και αμόρφωτους αλλά και μορφωμένους. Νεότερους όχι δεν ξέρω.
      Βρίσκω πως είμαστε απογοητευτική γενιά. Η γενιά μας νοιάστηκε κυρίως για την πολιτική ορθότητα και την εξειδίκευση. Αυτά κατακτήσαμε. Απαίδευτη και καλομαθημένη γενιά είμαστε δυστυχώς. Δε φταίμε και απολύτως βέβαια, γιατί μεγαλώσαμε υπερπροστατευμένοι στην πιο ανιαρή ιστορική κοινωνική και πολιτική συγκυρία. Δεν είχαμε επιλογή σ'αυτό. Και τώρα που ήρθαν τα δύσκολα είμαστε αυτοί που είμαστε.
      Κανονική ανάρτηση μου βγήκε το σχόλιο! Χαχα!
      Φιλί!

      Διαγραφή
    3. Ναι, όντως καταπληκτικό σχόλιο, τα είπες ολα. Να συμπληρώσω κατι Τζορτζινα που ταιριάζει με το θέμα του ηλιθιου που εθεσες.
      Πάει και στις δυο κατηγορίες και στους μορωμενους/αμορφωτους και στους αμόρφωτους/μορφωμενους, αλλά και σε ολους μας.

      "εν οίδα οτι ουδέν οίδα"

      Και εντάξει ενας αμόρφωτος με παιδεία μπορεί να γνωρίζει και να αναγνωρίζει την αμάθεια του.

      Ενας μορφωμένος όμως οφείλει να το νιωθει αυτο κάθε ώρα και στιγμή. Αν κατι σκοτώνει η μορφωση ειναι η βεβαιότητα.

      Χαρακτηριστικό του ημιμαθούς ειναι ακριβώς αυτη η βεβαιότητα για τις απόψεις του. Και πολλών μορφωμενων δυστυχώς που η εκπαιδευση και η γνωση δεν ειναι εναυσμα για πνευματική καλλιεργεια αλλά απλά τονώνουν την αλαζονεια τους.

      Ευχαριστούμε Τζορτζινα μου που ξοδεψες τοσο χρόνο και εγραψες εδω ενα τοσο ωραίο κειμενο...
      Σε φιλω και παλι.

      Διαγραφή
  4. Καλό μου κορίτσι σου δίνω την ίδια απάντηση που έγραψε το Αγριομελάκι...
    αυτό σημαίνει παιδεία για τον απλό άνθρωπο,
    ότι μεταλαμπαδεύουν οι γονείς στα παιδιά τους, και δεν χρειάζεται ούτε γκουγκλάρισμα , ούτε Μπαμπινιώτης ....
    Δεν χρειάζεται καν να σου σηκώνεται η τρίχα όταν το ακούς... κι εγώ το αναφέρω όταν βλέπω αγένεια, αδιακρισία, έλειψη τακτ και ορίων...

    Τα φιλιά μου και καλή εβδομάδα σου εύχομαι :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι προφανώς ειρωνευομαι για το γκουγκλαρισμα Λεβινα μου. Αυτά τα θεματα τα εχω θιξει και στο προηγουμενο ποστ. Εννοειται πως η μόρφωση απο μονη της δεν επαρκεί. Αλλά και η μορφωση ειναι σημαντική, ας μην την υποτιμούμε.

      Καλη εβδομάδα γλυκια μου!

      Διαγραφή
  5. Θα συμφωνήσω με τη Λεβίνα μας που συμφώνησε με την αγριομελένια μας!
    Και θα σου αφήσω εδώ κάτι που έχω και στο μπλογκ μου ...

    Ρωτήθηκε κάποτε ένας μεγάλος νομπελίστας πού οφείλει την επιτυχία του. Αφού σκέφτηκε αρκετά, απάντησε: στον «παιδικό κήπο». Εκεί μου έμαθαν να πλένω τα χέρια μου πριν φάω, να μην κλέβω τα παιχνίδια του διπλανού, ποιοι είναι οι κανόνες του παιχνιδιού, να δίνω το χέρι στο άλλο παιδί για να περάσουμε το πεζοδρόμιο... Γιατί αναφέρεστε στην παιδεία και όχι στην οικογένεια; Η παιδεία δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το σχολείο. Το σχολείο είναι η εκπαίδευση. Η παιδεία έχει να κάνει με την οικογένεια. Το σχολείο δεν είναι επιφορτισμένο να απαντήσει στις ελλείψεις της οικογένειας. Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ

    Σε φιλώ γλυκά!
    Καλή εβδομάδα καλή μου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ ωραίο αποσπασμα, ευχαριστούμε Airis, καλο βραδυ και καλή εβδομάδα ευχομαι!

      Διαγραφή
  6. για να δώσω ένα τόνο αισιοδοξίας στην ανάρτηση, θέλω να πιστεύω πως αυτοί που "προσπαθουν να κάνουν αθόρυβα και σωστά τη δουλεια τους" είναι οι περισσότεροι...
    και μια υποθετική ερώτηση, τροφή για διάλογο: αλήθεια πως θα άλλαζαν τα πράγματα αν κάποια απο τις 2 κατηγορίες (επέλεγετε όποια θέλετε) γινόταν η πλειοψηφία στην κοινωνία μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Mα είναι οι περισσότεροι; Ενδιαφερουσα άποψη αλλά ακόμα και να είναι έτσι οι αλλοι κανουν πολύ πιο πολύ θόρυβο.

      Οσο για το δευτερο, πιστευω πως οι μορφωμένοι/αμόρφωτοι είναι δυστυχώς πλειοψηφία στην κοινωνία μας. Οι περισσότεροι σημερα 20 εως και 40 40 πλας, έχουν τουλαχιστον ένα πτυχίο απο Ελληνικο ή ξένο Πανεπιστημιο. Εχουμε πια πήξει απο γιατρούς δικηγόρους, λογω των απωθημένων των γονέων τους. Ο φετιχισμός του πτυχίου και μάλιστα του "καλου" πτυχιου, δημιουργησε μια στρατιά πτυχιουχων άνεργων.

      Και μετά ηρθε και το μνημονιο και δέσαμε. Για αυτό λέω πικρά στο τελος πως ειμαστε τώρα ολοι το ίδιο. Ανεργοι.

      Ανωνυμε ευχαριστούμε για την παρέμβαση σου, εδωσες μια άλλη οπτική στο θεμα

      Διαγραφή
  7. Καλημερα και καλη εβδομαδα να εχεις φιλη μου!
    Για μενα παιδεια ειναι σεβασμος!
    Φιλακια πολλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημέρα περήφανό μου κορίτσι
    Κάποια πράγματα δεν τα διδασκόμαστε
    τα "φέρουμε"

    φιλάκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστα Ελένη μου. Άλλα βέβαια τα διδασκόμαστε.

      ¨"Άνθρωπος αγράμματος ξύλο απελέκητο". λεει ο λαός μας

      Αγραμματος βέβαια μπορεί να είναι και ένας πολυ μορφωμένος ένας πολύ εξιειδικευμένος, που ξέρει τα πάντα γυρω απο τιν τομέα ου αλλά δεν έχει ανοίξει βιβλίο για οτιδηποτε άλλο στη ζωή του.

      Φιλια Ελένη.

      Διαγραφή
  9. Αυτά που λες, τα είπε ένας φιλόσοσφος ισπανός, Ortega y Gasset. Σ'αυτόν τον
    παραλούθησαν οι φραγκιστές, μία φορά με πιστόλι και αυτός έκανε τα μαθήματα του σε ένα σινεμά στο σκοτάδι να μην τον βρούνε.

    Είπε κάτι σαν (δισκόλα να τα πω στα ελληνικά) μπορεί ένασ γιατρός να είναι αμόρφοτος και ένας αγρώτης, που προσπαθεί να έχει το χώμα καλό και τα καλύτερα φρούτα, να είναι πολύ μορφομένος γιατί καθέρα πάει πιό πρωστά, και ό άλλοσ που τα πάιζει κουλτοριάδης σταμάτησε να μαθαίνει...

    Φιλιά πολλά και καφεδάκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Xαθηκαμε λίγο στη μετάφραση, αλλά καταλάβαμε τα βασικά. Οτι δηλαδη ο αγρότης μπορεί να ειναι καλυτερος σε αυτο που κανει να καλλιεργεί το χωμα και να μας χαρίζει τους πολυτιμους καρπούς της φύσης από ένα γιατρό π.χ. ο οποίος ομως δεν ενημερώνεται για την επιστήμη του, και εχει παραμεινει στασιμος.

      Ευχαριστουμε πολύ για τη συμμετοχη. Φιλια.

      Διαγραφή
    2. Αυτία ήθελα να πω, καλά το κατάλαβες!! Ευχαριστώ...
      Κάποια μέρα θα μαθαίνω καλά ελληνικά :))

      Διαγραφή
  10. Αν παρατηρήσεις στον ορισμό που δίνεις από το λεξικό, η παιδεία έχει δύο σημασίες διαφορετικές μεταξύ τους. Το κακό είναι ότι τις συγχέουμε εσφαλμένα και από 'κει ξεκινάει το ζήτημα. Άλλο γνώσεις, άλλο στάση ζωής.
    Ο μορφωμένος/αμόρφωτος και ο αμόρφωτος/μορφωμένος δεν παύουν να αποτελούν τις δύο όψεις της κοινωνίας που σαν νόμισμα η αξία της καθορίζεται από τι ζητάει, τι διεκδικεί και που οδηγείται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ φίλε μου. Επίσης να συμπληρώσω πως στη μόρφωση υπάρχουν λενε, δυο πυλωνες, ο οικονομικός και ο εκπαιδευτικός. Δηλαδή η συνδεση της μόρφωσης με το επάγγελμα και το μισθό και η εκαπιδευση αυτή καθε αυτή.

      Σε αυτά πρεπει να επικεντρωθεί η κοινωνία μας γιατί μαλλον η εως τώρα κατεύθυνση ειναι εντελώς λανθασμένη.

      Διαγραφή
  11. τίποτα δεν είναι θέμα παιδείας.. όλα είναι θέμα οικογένειας!
    από εκεί -προσωπικά θεωρώ- πως ξεκινούν και τελειώνουν όλα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Απο εκει ξεκινούν συμφωνώ, αλλά δεν συμφωνώ πως εκεί τελειωνουν όλα. Δεν ειναι μόνο η οικογένεια.
      Ο ρόλος του δασκάλου είναι καταλυτικός. Υπάρχουν περιπτώσεις που δάσκαλοι κατέστρεψαν ανθρωπους.Αντίθετα άλλοι ανέδειξαν τους μαθητές τους και τους βοήθησαν να ανοίξουν τα φτερά τους με αυτοπεποίθηση στον κόσμο.

      Επίσης πολλοι άνθρωποι που μεγάλωσαν σε ιδρύματα, χωρίς οικογένεια, εξελίχθηκαν σε σπουδάιες προσωπικότητες.

      Ας μην είμαστε λοιπόν τόσο απόλυτες και απόλυτη φίλη μου.

      καλό απόγευμα.

      Διαγραφή
    2. Μέχρι ποια ηλικία είναι καταλυτικός ο ρόλος του δασκάλου;

      Διαγραφή
  12. Με κάλυψαν τα τόσα σχόλια. Τι μου μένει να πω εγώ ο ...απαίδευτος; ("με άνευ παιδεία" που λένε...). Μόνο ένα απόσπασμα από ομιλία (το είχε αναφέρει πολλές φορές, στο ραδιόφωνο, ο αείμνηστος ο Γιάννης Καλαμίτσης): "Πολιτισμός είναι να έχεις καζανάκι στην τουαλέττα. Παιδεία είναι να το τραβάς..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστό. Αν και πολλές φορές ταυτίζεται ο πολιτισμός με την τεχνολογική ανάπτυξη.

      Καλό απογευμα!

      Διαγραφή
  13. Αν μου ζητηθεί να ορίσω τι είναι παιδεία εν συντομία θα έλεγα: η αγωγή που σκοπεύει στην ενθάρυνση αναληψης ευθυνών και την απαιδεία το αντίθετο ανεκαρτήτως ποσότητος και ποιότητος γνώσεων. Συνεπώς δεν ταυτίζεται με την μόρωση. Διαβάστε το Κυνηγό ή Ευβοϊκό του Διώνος Χρυσοστόμου για να δείτει την παιδεία και το επίπεδο ένός αμορφωτου κυνηγού και της οικογενείας του στην Αρχαιότητα που δεν είχε ποτέ κατέβει στην πόλη του και φεν είχε διδαχθεί σε κανένα διδασκαλείο όπως τα διαπιστώνει προσωπικά ο καλλιεργημένος διανοούμενος φιλόσοφος και ρήτορας. Η μεγαλύτερη ιστορική απόδειξη του υψηλού μέσου επιπέδου των πολιτών ελεύθερων πόλεων http://www.dimokratia.org/html/agogi-neou_politi.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή